Blog
Transport ponadgabarytowy – co musisz o nim wiedzieć
- 20 września 2021
- Opublikowane przez: Robert Pilecki
- Kategorie: Transport i Spedycja

Transport ponadgabarytowy. Czy jest bardziej skomplikowany? Jakie pozwolenia są potrzebne? Po czym stwierdzić, że jest to transport gabarytowy?

Choć na co dzień nie zajmuję się organizacją transportu ponadgabarytowego to jest to bardzo interesujący temat i sam zaczynam wdrażać się w te zagadnienia. Czy kiedyś będzie mi dane organizowanie takiego transportu? Być może. Na pewno byłoby to sporym wyzwaniem, ale wiązałoby się z jeszcze większą ekscytacją. A teraz do rzeczy. 🙂
Transport ponadgabarytowy określany również nienormatywnym odnosi się do pojazdu lub zespołów pojazdów, w przypadku którego naciski osi z ładunkiem lub bez przekraczają dopuszczalne, przewidziane dla konkretnej drogi w przepisach o drogach publicznych, bądź w sytuacji kiedy wymiary, czy też rzeczywista masa całkowita wraz z przewożonym towarem albo bez niego są większe od dopuszczalnych w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Można przyjąć, że zazwyczaj transport ładunków ponadgabarytowych dotyczy pojazdów, które wraz z towarem przewyższają 16.5 m całkowitej długości, 2,5 m szerokości, 4 m wysokości oraz 42 tony ciężaru całkowitego, do którego wlicza się również m.in. wagę kierowcy, czy też paliwa.

Aby zrealizować transport ponadgabarytowy musimy uzyskać koniecznie zezwolenie na wykonanie takiego transportu. Jeśli chodzi o zezwolenia to mamy 7 kategorii ze względu na wielkość czy masę.
Zezwolenie I kategorii wydaje zarządca drogi właściwy dla drogi i dotyczy pojazdów, których:
– wymiary oraz masa nie przekraczają dopuszczalnych norm
– nacisk osi nie jest większy niż wielkości ustalone dla dróg z naciskiem pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton
Zezwolenie II kategorii wydaje starosta i odnosi się do pojazdów nienormatywnych wolnobieżnych, ciągników rolniczych i przyczep, których:
– długość, wysokość i masa nie przekraczają dopuszczalnych norm
– nacisk osi nie przekracza dopuszczalnej normy ustalonej dla drogi
– szerokość nie jest większa niż 3,5
Zezwolenie III kategorii wydawane przez starostę i Naczelnika Urzędu Celnego dotyczy pojazdów, których:
– nacisk osi i masa nie przekraczają norm
– szerokość nie jest większa niż 3,2 m
– długość nie jest większa niż 15 m w przypadku pojedynczego pojazdu lub 23 m w przypadku zespołu pojazdów
– wysokość nie jest większa niż 4,3 m
Zezwolenie IV kategorii wydaje GDDKiA i Naczelnik Urzędu Celnego dotyczy pojazdów, których:
– masa nie przekracza norm
– szerokość nie jest większa niż 3,4 m
– długość nie jest większa niż 15 m (pojedynczy pojazd); 23 m (zespół pojazdów); 30 m (zespół pojazdów o skrętnych osiach)
– wysokość nie jest większa niż 4,3 m
– naciski osi nie są większe niż ustalone dla dróg, na których obowiązuje dopuszczalny nacisk pojedynczy osi napędowej do 11,5 ton
Zezwolenie V kategorii udzielane przez GDDKiA dotyczy pojazdów, których:
– naciski osi nie są większe od dopuszczalnych dla wybranej drogi
– szerokość nie jest większa niż 3,4 m
– długość nie jest większa niż 15 m (pojedynczy pojazd); 23 m (zespół pojazdów); 30 m (zespół – pojazdów o skrętnych osiach)
– wysokość nie jest większa niż 4,3 m
– masa nie jest większa niż 60 ton
Zezwolenie VI kategorii wydane przez GDDKiA dotyczy pojazdów, których:
– szerokość nie jest większa niż 3,4 m dla drogi jednojezdniowej lub 4 m w przypadku dwujezdniowej drogi klasy A, S i GP
– długość nie jest większa niż 15 m (pojedynczy pojazd); 23 m (zespół pojazdów); 30 m (zespół pojazdów o skrętnych osiach)
– wysokość nie jest większa niż 4,3 m
– masa nie jest większa niż 60 ton
– naciski osi nie są większe niż ustalone dla dróg, na których obowiązuje dopuszczalny nacisk pojedynczy osi napędowej do 11,5 ton
Zezwolenie VII kategorii wydane przez GDDKiA dotyczy pojazdów:
– o wymiarach oraz rzeczywistej masie całkowitej większych od wymienionych w kategoriach I – VI,
– o naciskach osi przekraczających wielkości przewidziane dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t;

Zezwolenie otrzymuje podmiot wykonujący transport ponadgabarytowy i powinno ono zawierać m.in. czas jego trwania, dokładną trasę przejazdu wraz z liczbą przejazdów, informację na temat pojazdu realizującego transport, a także kryteria dostosowania infrastruktury drogowej. Dodatkowo, o ile jest wymagany, należy uwzględnić sposób pilotowania, który został określony w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. W przypadku transportu międzynarodowego trzeba pamiętać, że każde z europejskich państw posiada inne przepisy regulujące zagadnienia transportu ponadgabarytowego, a zezwolenie wydaje kraj, przez który ma być przewożony ładunek.
To w bardzo dużym skrócie. Transport ponadgabarytowy jest bardzo wymagający. Zarówno dla firmy transportowej jak i spedytorów oraz kierowców. Na pewno nie jeden z Was widział przewożony wiatrak lub jacht. Może kiedyś będę i ja miał okazję organizacji takiego transportu. Mam nadzieję, że za jakiś czas będę mógł więcej napisać na ten temat i podzielić się z Wami moją wiedzą. 🙂