Blog
Transport intermodalny, lub multimodalny. Czym się różnią ?
- 14 listopada 2021
- Opublikowane przez: Robert Pilecki
- Kategoria: Transport i Spedycja
Często słysząc te pojęcia myślimy, że jest to dokładnie to samo lub mylimy te pojęcia. Dziś postaram się przybliżyć i krótko opowiedzieć o każdym z tych transportów.
Zacznijmy od transportu intermodalnego
Charakteryzuje się on przewozem określonego towaru zamkniętego w kontenerze, specjalistycznym nadwoziu wymiennym lub naczepie więcej niż jednym środkiem transportu bez ingerencji w jego zawartość.
Bardzo często na polskich drogach lub na bocznicach kolejowych możemy zobaczyć kontener. Został on opracowany właśnie na potrzeby i realizacje zadań transportu intermodalnego. Kontenery – ze względu na przeznaczenie i zastosowanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych – możemy podzielić na: kontenery ogólnego przeznaczenia, kontenery izotermiczne, kontenery do ładunków suchych masowych, kontenery płytowe i typu płytowego, kontenery zbiornikowe, kontenery specjalistyczne oraz kontenery lotnicze. Na użytek transportu intermodalnego opracowano specjalną jednostkę pojemności tzw. TEU (twenty-foot equivalent unit), używaną często w odniesieniu do portów, składów kolejowych i statków. Jest ona odwzorowaniem kontenera 20-stopowego (20′) o wymiarach 6,10 metra długości × 2,44 metra szerokości × 2,59 metra wysokości. Znormalizowany kontener serii 1 ISO o długości 40’ odpowiada 2TEU. Dla przykładu samochód ciężarowy może przewozić jednorazowo do dwóch jednostek TEU, skład kolejowy o maksymalnej długości 650 metrów 84 jednostki TEU, a kontenerowiec oceaniczny nawet do 23 756 jednostek TEU (co równa się przewozowi tego samego ładunku przez 283 składy kolejowe lub 11878 ciężarówek
Następnie przejdźmy do transportu multimodalnego
Transport multimodalny to przewóz ładunków z użyciem przynajmniej dwóch gałęzi transportu, ale w przeciwieństwie do transportu intermodalnego towar może zmieniać jednostki ładunkowe – może być przeładowany do innej jednostki przy zmianie środka przewozu. Niezależnie od tego ile jest gałęzi transportu, klient podpisuje jedną umowę przewozową.
W przypadku transportu intremodalnego naczepa musiałaby zostać załadowana do wagonu kieszeniowego (zdj. poniżej).
Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić czym różnią się oba te transporty i nie będziecie już mieli więcej dylematów, jeśli usłyszycie czym różnią się te transporty. 🙂 Jeżeli ktoś ma jakieś pytania i chciałby się czegoś dowiedzieć na ten temat, to zapraszam do kontaktu. 🙂