Blog
Plomba transportowa, lub celna. Czy można ją zerwać?
- 4 października 2021
- Opublikowane przez: Robert Pilecki
- Kategorie: Transport i Spedycja

W dzisiejszym wpisie postaram się Wam wytłumaczyć czym jest plomba transportowa, po co ją stosować, oraz kiedy można ją zerwać.
Plomby transportowe to bardzo często spotykane elementy na naczepie pojazdu transportowego. Są one elementem zabezpieczającym zawartość naczepy, zazwyczaj występują pod postacią linki bądź naklejki. Linka może być plastikowa lub metalowa. Dlaczego kierowcy decydują na korzystanie z tego rozwiązania? Plomba jest gwarancją tego, że towar znajdujący się na naczepie jest bezpieczny, a jego stan – techniczny oraz ilościowy – nie uległ zmianie. Zerwana plomba transportowa jest z kolei dla kierowcy czymś w rodzaju sygnału alarmowego. Jeśli została uszkodzona, to oznacza, że prawdopodobnie ktoś miał styczność z załadowanym na naczepie towarem.
Czy jest to konieczne? Nie zawsze, ale czasem klient prosi o założenie plomby i wpisane nr do CMR-ki.

Kiedy możemy zerwać plombę
Każde zerwanie plomby powinno być zgłoszone klientowi i powinno być odnotowane w CMR przez odpowiednie władzę.
Kto może zerwać plombę? Plombę może zerwać np. Policjant kontrolujący towar, ale musi umieścić wpis w CMR z pieczątką, oraz wpisać nr nowej plomby.
Jednak nie zawsze jest to takie proste. W przypadku plomby celnej nawet policjant nie może jej zerwać. Nawet na polecenie klienta nie powinniśmy tego robić. Sam kiedyś miałem przypadek, że na polecenie klienta zerwaliśmy plombę celną. Skończyło się to kilkoma sprawami w sądzie. Do zerwania plomby celnej upoważnieni są tylko celnicy.
Co w wypadku, kiedy nawali nam auto?
Zdarzają się sytuacje, że nawet celnicy nie zgodzą się na zerwanie plomby. Co wtedy? Jak dostarczyć towar popsutym autem, nie mogąc otworzyć przestrzeni ładunkowej? Przeładunek nie wchodzi w grę. Istnieją dwie możliwości.
- Naprawić auto w którym znajduje się towar.
- Jeśli jest to van do 3,5 to dowieść pojazd na lawecie lub w przypadku większych aut, jeżeli do rozładunku nie pozostało zbyt dużo kilometrów to można pojazd holować lub w przypadku ciągnika z naczepą możemy przepiąć naczepę do innego ciągnika siodłowego.
Jak widać temat plomb jest bardzo istotny z punktu widzenia klienta jak i prawnego w przypadku plomb celnych.