Blog
Planowanie trasy. Na co zwrócić uwagę?
- 14 września 2021
- Posted by: Robert Pilecki
- Category: Transport i Spedycja
Jakie dodatkowe opłaty należy uwzględnić w planowaniu trasy?
Podanie klientowi to nie tylko podanie stawki od kilometra. Spedytor musi mieć świadomość gdzie, jakich dodatkowych kosztów powinien się spodziewać. Wliczają się w to między innymi przeprawy promowe, koszty autostrad, płatne mosty, winiety.
Dziś postaram się opowiedzieć Wam o uwzględnieniu najważniejszych kosztów 🙂
Zacznę od przepraw promowych. Najpopularniejszymi przeprawami są przeprawy do i z Wielkiej Brytanii.
Na wyspy Brytyjskie można również dostać się poprzez Eurotunnel. Koszty są wyższe, natomiast jeśli zależy nam na czasie to jest to szybsza forma podróży. Możemy zaoszczędzić na czasie nawet do 2 godzin.
A co jeśli planujemy trasę, a towar przewożony to artykuły szybko psujące się? W takiej sytuacji możemy skorzystać z przeprawy promowej DFDS. Armator ten oferuje nam „podpinkę” pod agregat, dzięki czemu możemy utrzymać założoną temperaturę w przestrzeni ładunkowej.
Podobnie ma się sytuacja, jeśli mówimy o Skandynawii. Jednak w tym kierunku możemy zaplanować całą trasę „na kołach”. Stracimy sporo czasu oraz nadrobimy sporo kilometrów. Czasami musimy zdecydować się na tą opcję, ponieważ taki jest wymóg klienta lub przewozimy ładunek ADR (co to jest ADR, możecie przeczytać na moimi poprzednim blogu :)).
Jeśli chodzi o przeprawy promowe na Skandynawię to osobiście mogę polecić prom odpływający z Puttgarden DE do Rodby DK. Promy odpływają co 2h i nie trzeba czekać długo na wolne miejsce. Kolejnym połączeniem jest Rostock DE – Gedser DK. Prom ten pływa zdecydowanie rzadziej niż wspomniany przeze mnie wyżej Puttgarden – Rodby.
Planując drogę do Szwecji należy pamiętać o wliczeniu kosztów za most łączący Danię ze Szwecją. Z Dani do Szwecji można również dostać się krótkim połączeniem promowym z Helsingor do Helsingborg. Osobiście praktykuję korzystanie z mostu łączącego oba państwa ponieważ jest to szybsze połączenie.
Planując trasę z PL do SE możemy popłynąć ze Świnoujścia do Trelleborga lub Ystad. Podróż ta trwa ok 7-8, jednak planując tą przeprawę promową należy odpowiednio wcześniej zarezerwować miejsce, ponieważ możemy zostać przekierowani na „waiting list”…
Wtedy nic nie jest w naszych rękach. Kierowca zajeżdżający do portu na odpowiednią godzinę może być zaskoczony jak usłyszy, że jest 120 w kolejce po bilet… Przez to okres dostawy może wydłużyć się nawet o kilka dni…
Dodatkowymi opłatami są taryfy drogowe. Tutaj należy mieć świadomość o kosztach za winiety. O ile koszty winiet nie są duże, o tyle mandaty za ich brak są dużo wyższe. W przypadku pojazdów powyżej 3,5t mandat za brak winiety na GB wynosił 350GBP…
Więcej o opłatach drogowych dowiecie się biorąc udział w moich kursach online :). Znajdziecie tam informację jakie opłaty obowiązują na terytorium każdego państwa UE zarówno dla aut o DMC 3,5t, jak i tych większych.
„Zawód spedytor” – zapraszam do zakupu 🙂