Blog
Historia transportu. Jak to wszystko się zaczęło…
- 10 października 2021
- Opublikowane przez: Robert Pilecki
- Kategorie: Transport i Spedycja

Początki transportu. Kto go zapoczątkował i jak on wyglądał? 🙂
Dziś wrócimy do czasów prehistorycznych, gdzie transport zaczynał raczkować. Myślę, że jest to dość ciekawe, ponieważ gdyby nie nasi praprzodkowie dziś nie moglibyśmy cieszyć się z wszystkich dóbr tego świata.
Na samym początku nikt nawet nie myślał o pokonywaniu setek kilometrów, ponieważ nie było do tego możliwości. Nie istniało coś takiego jak pojazd, a infrastruktury nie było w ogóle. Jedynym środkiem transportu były zwierzęta, które były wykorzystywane do przewożenia ludzi, bardzo małych ładunków.
Pierwszym epokowym krokiem było wynalezienie koła.

Stało się to w Mezopotamii ok. 3300 roku przed naszą erą. Wtedy też powstały pierwsze pojazdy kołowe.
Jednak prawdziwa rewolucja w transporcie pojawiła się dopiero wraz z gwałtownym rozwojem przemysłu w XIX wieku – wtedy to nastała era transportu zmechanizowanego. Pierwsze próby przewozu za pomocą maszyn nie były jednak imponujące.
Początkowo służyły do niego samochody z silnikami parowymi, jednak ich szybkość nie była większa niż człowieka. Nie dość, że szybko się psuły, to w wielu krajach pojawiły się nakazy, by przed każdym takim pojazdem biegł mężczyzna i ostrzegał innych użytkowników dróg. Taki przepis obowiązywał chociażby w Wielkiej Brytanii i nazywany był Ustawą o czerwonej fladze, gdyż biegnący przed autem człowiek musiał ostrzegawczo machać chorągiewką o właśnie takim kolorze.
Duże znaczenie zyskały samochody ciężarowe dopiero w XX wieku. Wtedy to transport drogowy zaczął stanowić ważną gałąź gospodarki. Zaawansowane technicznie pojazdy zaczęto produkować już przed 1914 rokiem, dzięki czemu możliwe stało się ich wykorzystanie podczas wojny. Przykładem może być tutaj ciężarówka firmy Albion, która sprawdziła się na froncie tak dobrze, że spowodowała znaczny wzrost produkcji samochodów ciężarowych w tamtym okresie.

. Kiedy wojna dobiegła końca, pojazdy, które nie były już potrzebne wojsku, zaczęły być wyprzedawane prywatnym użytkownikom, co poskutkowało jeszcze większym ożywieniem transportu drogowego. Nadal jednak produkowano coraz to nowsze, szybsze i bardziej ładowne ciężarówki, kompletnie lekceważąc przy tym wygodę kierowcy. W pełni zabudowana kabina dla osoby kierującej pojazdem pojawiła się dopiero w 1928 roku, długo jednak nie miała udogodnień podnoszących komfort pracy. Dopiero kilkanaście lat później, gdy przebywane trasy robiły się coraz dłuższe, rozpoczęto prace nad modernizacją tego elementu samochodu.
Duży krok naprzód
Duży krok naprzód jeśli chodzi o samochody ciężarowe poczyniono też w latach 50. Wtedy to pojawiły się na rynku silniki wysokoprężne, które były dużo wydajniejsze niż silniki benzynowe stosowane do tego momentu. W sprzedaży pojawiły się znacznie cięższe, dłuższe, a tym samym bardziej ładowne ciężarówki, które pozwalały na przewóz większej ilości towarów. Kolejne dziesięciolecia przynosiły zmiany, przez które samochody stawały się jeszcze szybsze, bezpieczniejsze i przyjaźniejsze dla środowiska naturalnego, dzięki czemu dziś transport drogowy towarów jest tak ważnym działem światowego transportu.
To w bardzo dużym stopniu o tym jak ewaluował transport, jednak sama historia jest o wiele bardziej bogatsza(…)