Blog
Czas pracy kierowcy. Co to jest i jak go liczyć.
- 16 września 2021
- Opublikowane przez: Robert Pilecki
- Kategoria: Transport i Spedycja
Co to czas pracy kierowcy i jak go liczyć?
Czasem pracy kierowcy liczy się od rozpoczęcia do zakończenia wszystkich czynności związanych z wykonywaniem przewozu drogowego takich jak: prowadzenie pojazdu, załadowywanie i rozładowywanie (nie musi być wykonywane osobiście przez kierowcę, jednak musi on mieć powierzony co najmniej nadzór nad tymi czynnościami), odprawy, przeprawy.
Przepisy o czasie pracy kierowcy reguluje Konwencja AETR. Jest to europejska umowa dot. prac załóg pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe. Sporządzono ją 1 lipca 1970 roku w Genewie. Weszła ona w życie dopiero 6 lat później, a w PL w październiku 1992 r.
Tak naprawdę trudno obsługiwać flotę bez wiedzy na temat czasu pracy kierowcy
A teraz do rzeczy. Jak to się ma w praktyce? Najważniejsze kwestie 🙂
Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie możne przekroczyć 9 godzin, ale 2 razy w tygodniu można go przedłużyć do 10 godzin. Po 4,5h jazdy kierowca musi zrobić 45 minutową pauzę. Czas pauzy można rozłożyć na 15 i 30 minut i potem może jechać kolejne 4,5h.
W ciągu 24 godzin od momentu startu szoferowi należy się 11 nieprzerwanych godzin odpoczynku. Skrócony dobowy czas odpoczynku wynosi 9 godzin i można go zrobić 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
Tak naprawdę długość czasu pracy jest uzależniona od tego jaką pauzę kierowcę będzie robił kolejną. Jeśli będzie mógł zrobić pauzę skróconą, czyli 9h to jego czas pracy wynosi 15h, z czego 9h to czas jazdy, a więc 6h pozostaje na pozostałe czynności takie jak: odpoczynek, załadunek, rozładunek, odprawa. Jeśli kierowca nie ma już możliwości zrobić pauzy 9h, bo wcześniej już je wykorzystał 3 razy lub nie ma takiej potrzeby to jego czas pracy będzie wynosił 13h.
W obsadzie 2-osobowej nie jest to aż tak skomplikowane. Jeden cykl wynosi 30h. Z czego każdy kierowca może prowadzić pojazd przez 9h, bez konieczności rozdzielania go pauzą 45-minutową. Tak więc kierowcy wspólnie mogą prowadzić pojazd przez 18h. Ale w ciągu 30h (w cyklu) muszą zrobić pauzę 9h.
Tak naprawdę, aby w 100% wykorzystać czas jazdy to na czynności takie jak załadunek, rozładunek, odprawa mamy przeznaczone 3h. Tak więc, jeśli załadunek lub rozładunek przeciągnie się i łącznie trwa to dłużej niż 3h to automatycznie kierowcy mają mniej czas jazdy w cyklu.
Dokładniej wytłumaczony czas pracy kierowcy w pojedynczej i podwójnej obsadzie możecie znaleźć w moim kursie online „Zawód spedytor”. 🙂 A poniżej mała grafika ułatwiające zrozumienie :).